Ehsan Fadakar är en framstående svensk-iransk journalist, digital strateg och entreprenör som har haft en betydande påverkan inom svensk media och affärsutveckling. Hans karriär sträcker sig över journalistik, sociala medier och digital strategi, där han har spelat nyckelroller i både etablerade mediehus och nystartade företag. Med sin expertis inom digitala plattformar och innovation är Ehsan Fadakar en central figur i Sveriges medielandskap.

Bakgrund och tidig karriär

Ehsan Fadakar föddes den 26 augusti 1982 i Iran och kom som barn till Sverige där han växte upp i Göteborg. Hans resa in i journalistiken började på Nyheter24, där han anställdes som sportreporter år 2008. Fadakar avancerade snabbt inom företaget och blev så småningom både sportchef och chefredaktör. Under sin tid på Nyheter24 satte han fokus på digitalt innehåll och innovativa sätt att engagera en bredare publik.

En pionjär inom sociala medier

År 2013 gick Ehsan Fadakar vidare till Aftonbladet, en av Sveriges största tidningar, som chef för sociala medier. Han spelade en avgörande roll i att utveckla tidningens digitala strategi och var med och lanserade den framgångsrika underhållningssajten Lajkat.se år 2014. Plattformen blev snabbt en succé och visade på Fadakars förmåga att förutse och möta nya trender inom digital media.

Ledande roller på Schibsted

I januari 2017 tillträdde Ehsan Fadakar en nyckelroll inom Schibsted, en av Nordens största mediekoncerner. Som chef för social- och tredjepartsstrategi ansvarade han för att stärka relationerna mellan Schibsteds varumärken och globala teknikplattformar som Facebook och Google. Hans arbete bidrog till att anpassa koncernen till en snabbt föränderlig digital miljö.

Entreprenörskap och digital affärsutveckling

Efter sin tid på Schibsted valde Fadakar att satsa på entreprenörskap. År 2018 grundade han Digibyrån Sverige AB, ett företag specialiserat på digitalisering, marknadsföring och media. Med över ett decennium av erfarenhet inom digital affärsutveckling har han hjälpt startups och etablerade företag att optimera sina affärsmodeller och växa i en digital värld.

Sammanfattning

Ehsan Fadakar är en innovativ och inflytelserik figur inom svensk media och digital strategi. Med en karriär som omfattar journalistik, sociala medier och entreprenörskap har han visat en unik förmåga att anpassa sig till och driva utveckling i en snabbt föränderlig värld. Hans bidrag till mångfald och hållbar tillväxt gör honom till en inspirerande ledare och förebild i både media och näringsliv.